Főszerepben a NAV új honlapja
Nemcsak az általános tapasztalat, hanem konkrét felmérések is alátámasztják, hogy az emberek többsége az internetet választja, amikor valamilyen adózással kapcsolatos információra van szüksége, sőt az ügyintézésnek ezt a kényelmes és gyors módját részesíti előnyben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ügyfeleinek jelentős része, nem is beszélve az e-ügyintézést kötelezően használó vállalkozásokról. Mindehhez január 15. óta új felületet kínál a NAV: elindult a szervezet új portálja, a nav.gov.hu.
A NAV szerteágazó feladatlistájának ismeretében nem nehéz elképzelni, hogy mennyi nyomtatványnak, nyilvános adatnak, útmutatónak, programnak és egyéb információnak kell helyet kapnia a nav.gov.hu portálon. A szervezet tíz évvel ezelőtti alakulásakor létrejött portál 2021-ben – némi túlzással – már-már olyan képet mutatott, mint a polcok nélküli szekrény, ahová hosszú időn át ömlesztve pakolják a különböző ruhadarabokat. Egyre nagyobb lett a zsúfoltság, kezdett átláthatatlanná válni a rovatoktól hemzsegő menüegyüttes.
A rendrakás gondolatától mostanáig több év telt el. Felmérések és kutatások sora után, jól meghatározott irányok kijelölésével kezdődött meg az új portál fejlesztése. Mindezek eredményeképpen az új nav.gov.hu könnyebben követhető, megjelenésében letisztultabb, a digitális kommunikáció jellemzőit magán viselő arculattal és tartalmi hierarchiával lép a nagyközönség elé.
Az új szisztéma
Mindenekelőtt meg kellett határozni azokat a vezérelveket, amelyek mentén kialakítható egy új, célravezető struktúra. Mint ahogy azt a téma szakértői vallják, soha nem szabad ennek a munkának azzal kezdődnie, hogy a „Mit akarunk közölni?” kérdésre keressük a választ. Az első kérdés sokkal inkább az, hogy „Mit keres a honlapunkon az ügyfél?”. Annak érdekében, hogy ezt kiderítsük, még mielőtt a fejlesztés elkezdődött volna, készült egy kutatás arról, vajon mit gondolnak a felhasználók az eredeti honlapról. Vagyis magukat az ügyfeleket szólítottuk meg, és hogy ne parttalan ötletbörzét kapjunk eredményül, támpontként használtuk az eredeti portált. A vélemények legmarkánsabb tanulsága az volt, hogy külön kell választani a magánszemélyeknek szóló információkat a céges és a szakértői mélységű közlendőktől. Ez szolgált a jelenlegi osztályozás alapjául, ezért választható le a teljes tartalomról a magánszemélyeknek szóló, szűkített nézet az új honlapon. A kutatás további megállapításait – miszerint túl sok a strukturálatlan menüpont, hogy a kereső nem elég precíz, hogy hiányoznak a gyűjtőrovatok, és egy-egy témánál nehezen találják az ahhoz kapcsolódó egyéb tartalmakat – ugyancsak beépítettük az új szerkezet megalkotásakor.
Fontos és még fontosabb
Tíz emberből aligha lenne kettő, aki ugyanazt az információt tartja a legfontosabbnak a NAV több tízezer, interneten fellelhető publikációjából. Ráadásul időszerűségükben is változnak a kiemelésre alkalmas témák. Ezért célcsoportokat képeztünk, és azokhoz rendeltünk gyűjtőrovatokat, továbbá olyan rugalmas szerkezetben gondolkodtunk, ami a legszembetűnőbb csempék cserélhetőségét, aktualizálhatóságát biztosítja. Ezen felül megteremtettük a lehetőségét annak, hogy bárki dönthessen a számára fontos információk rendszerezéséről: létrehoztuk a myNAV-ot.
Az én oldalam: myNAV
A myNAV-ra kiválaszthatók rovatok, amelyek az egyén érdeklődési körébe tartoznak, így a teljes tartalom automatikusan szűrve jelenik meg, ha a főoldalról bejelentkezünk a saját magunk összeállította felületre. Ugyancsak megszűrhető a hírfolyam, ami biztosítja, hogy az egyén számára indifferens hírek ne foglalják a helyet. A hosszú távon érdekes információk lementhetők, miként a gyakran használt nyomtatványok is. Beállíthatók a rendszeresen érkező hírlevél kedvelt kategóriái. Továbbá itt módosítható az e-mail-cím, a felhasználónév és a jelszó.
A főoldal csomópontjai
A főoldal leginkább egy város főteréhez, központjához hasonlít, ahonnan az utazó különböző városrészeken áthaladva konkrét épületeket kereshet fel. Az oldal felső egyharmadának kellős közepén található a keresőmező, amely a több ezer betáplált keresőszón túl megjegyzi és képes betölteni a korábbi látogatói keresőszavakat is. Tehát minél relevánsabb keresőszavakkal ruházzuk fel a friss tartalmakat, annál nagyobb a rájuk találás esélye, vagyis annál könnyebb az ügyfelek dolga. Az oldal tetején kapott helyet egyebek mellett az Ügyféliránytű, amely egy olyan gyűjtemény, ahol az adózáshoz szükséges alapvető „kellékek” szerepelnek. A főoldal középső sávjában találhatók a kiemelt témák gyűjtőrovatai fotókkal megjelenített csempéken. Ezek az adóéven belüli aktualitásoknak vagy a sokakat érintő újdonságok megjelenésének megfelelően változtathatók. Itt kapott helyet például az Szja-visszatérítés rovat, amelyben minden, a témával kapcsolatos tudnivaló fellelhető. A főoldalon lefelé haladva további ajánlott oldalak linkjéhez érkezünk, amelyek alatt megjelenik a hírfolyam, amelyből értesülhetünk a legfrissebb tájékoztatók megjelenéséről, az új nyomtatványok és egyéb tartalmak publikálásáról. A főoldalt lényegében az álláspályázatok és a NAV-kiadványok zárják. A jobb oldali függőleges sáv ad helyet a fontos információk címének, linkjének, az üzemanyagáraknak, az adónaptárnak és a jegybanki alapkamatnak. A hírlevélre is itt lehet feliratkozni.
Alkalmazkodóképesség
Az új felületen kevés a rögzített, azaz nem változtatható rész, így az aktualitásokra könnyen reagálhatunk a kiemelt tartalmak összetételével, a főoldalra kerülő információk súlyozásával. Gyorsan létrehozhatók újabb tematikus gyűjtések, csatolhatók friss kapcsolódó oldalak, és felülírhatók sorrendek. Egyvalami azonban kizárt ebben a struktúrában. A cikk elején említett, polc nélküli szekrény elve, azaz a rovathalmozás a főoldalra, közvetlenül. Cserélni lehet, viszont rápakolni nem. Ez garantálja, hogy mindig mindennek megtaláljuk a helyét, kereshetővé tegyük az új tartalmat, de mégis szellős és könnyen „fogyasztható” legyen a kínálat.
Vissza a felhasználóhoz
Amikor a fejlesztések abba a szakaszba értek, hogy a legapróbb részletek ugyan még nem voltak teljesen kidolgozottak, de már a szisztéma és a főbb csomópontok jól működtek, egy Z generációs tesztcsoporton mértük le terveink helytállóságát. A visszajelzések nagy vonalakban igazolták az új portál felépítésének használhatóságát, de nem kevés észrevételt, javaslatot építettünk be finomhangolás gyanánt. Egy momentumot feltétlenül ki kell emelni a kutatási eredmények közül: a központi helyre került keresőfunkció népszerű volt a 18 és 30 év közötti, eltérő végzettségű és élethelyzetű fiatalok körében, hiszen az előre megadott tartalmak megtalálását célzó gyakorlatok során kifejezetten gyakran nyúltak ehhez a funkcióhoz. Az ügyféli kontrollt követte a házon belüli tesztelés, amelybe minden szakterület beleadott apait-anyait: kiigazítások, javítani valók hosszú sorát küldték meg kollégáink, ami a tartalom szakszerűségét biztosította. Ezen a ponton érdemes említést tenni arról, hogy az eredeti honlap tartalma miként került át az új felületre. Nagyjából negyvenezer dokumentum, tartalmi egység felülvizsgálatát kellett végrehajtani, a lejárt tartalmak fennmaradásáról, illetve törléséről kellett dönteni, a túl hosszú címeket pedig egyszerűsíteni kellett. Hónapokon át tartott az egyeztetés a szakterületek és a NAV négyfős Webtitkárságának munkatársai között, illetve a fejlesztést igénylő korrekciókat az informatikai stáb végezte el. A migráció után, egészen az élesítés pillanatáig az új tartalmakat párhuzamos publikálással fel kellett tenni a még „életben lévő” eredeti portálra, és el kellett helyezni a születőben lévő nav.gov.hu-n is.
A megjelenés
A dizájn meghatározó elem, de erre is a kommunikáció részeként tekintettek a projekt irányítói, azaz nem művészi megoldás, hanem letisztult, egyszerű, úgymond zajmentes verzió született. A képek jó minőségűek, ami elsősorban a felhasználó megnyerése érdekében, másodsorban a profi kivitelezés megerősítése miatt fontos. A színválasztásnál is a harmónia, a maradásra ösztönzés, semmint a vibrálás volt a cél.
A fejlesztés összetettségéről sokat elárul, hogy az informatikai háttér kialakításán túl, az ezen munkálkodó informatikai szakemberek mellett kulcsfontosságú volt a kommunikációs és a szakmai területek közreműködése is. A nav.gov.hu használhatósági, esztétikai és hatékonysági mutatói széles alkotói kör eredményeit és munkáját tükrözik. Az élesítéssel azonban nem áll meg az idő. Ahogy a NAV szolgáltatásai fejlődnek és gyarapodnak, a portálnak is követnie kell az újdonságokat, a fejlődés egyetlen pontja sem tekinthető végállomásnak.