NAV Ügyfélportál
A NAV kiemelt figyelmet fordít arra, hogy az adózók számára könnyen áttekinthető és egyszerűen kezelhető informatikai felületen keresztül nyújtson támogatást adókötelezettségeik teljesítéséhez. Az elmúlt években számos fejlesztés valósult meg, így elérhető az eSZJA Portál, az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA), az Online Számlázó program és mobilapplikáció, hogy csak a leglényegesebb újításokat említsük. Az adózók számára a NAV az eBEV Portál felületén tette elérhetővé az adózókról általa nyilvántartott adatok lekérdezési lehetőségét, kizárólag menürendszerből indítható szolgáltatások formájában. Időszerűvé vált azonban a felület megújítása, átalakítása, korszerű szolgáltatásokkal való bővítése. Az eBEV Portál elnevezés is cserére szorult már, mert míg az induláskor alapvetően az adózók által benyújtott elektronikus bevallások lekérdezési lehetőségét biztosította, a későbbiekben számos egyéb szolgáltatással is bővült a felület. A megújuló portál nevének kiválasztásakor a NAV ügyfeleinek elektronikus kiszolgálására utaló NAV Ügyfélportál elnevezés mellett döntöttünk, mivel ez tükrözi leginkább a felület valós tartalmát és célját. A NAV Ügyfélportál elérhető lesz a Személyre szabott Ügyintézési Felületről (SZÜF www.magyarorszag.hu) is. Az arculat kialakításakor fontos cél és követelmény volt az egységes megjelenés. A fejlesztés során a NAV gondolt azokra a felhasználókra is, akik nem laptopon, hanem tableten vagy okostelefonon szeretnék használni az Ügyfélportált, így elkészült a kisebb méretű eszközökre optimalizált verzió is.
Szintén követelményként fogalmazódott meg, hogy a leggyakrabban használt operációs rendszereken, böngészőfelületeken teljesértékűen működjön a szolgáltatás. Megvalósult az új felület akadálymentesítése is, melynek célja az volt, hogy a fogyatékkal élők elektronikus informálódási lehetőségét megteremtse, hiszen számukra még fontosabb, hogy elektronikus csatornán keresztül, otthonról foglalkozhassanak adóügyeikkel. A régi eBEV Portál által biztosított adatlekérdezési formátumok körét egyes szolgáltatásoknál bővítettük, így a jól megszokott PDF, az ÁNYK programmal megnyitható XKR, XLS és XML lehetőségek is rendelkezésre állnak, illetve ahol biztosított a webes űrlapkitöltés, ott átnavigáljuk a felhasználót a NAV korszerű online portáljaira. Az Ügyfélportál tervezésekor alapelvként rögzítettük, hogy a korábbi eBEV Portálon megtalálható szolgáltatásokat továbbra is biztosítani kell, de természetesen új szolgáltatások is megjelennek az Ügyfélportálon, mint például a NAV részére beküldött űrlapok és a NAV-tól kapott dokumentumok lekérdezési lehetősége, a hiányzó bevallások megjelenítése, az egészségügyi szolgáltatási járulék adatainak lekérdezési lehetősége vagy az idővonal-szolgáltatás. Megjelenik az Ügyfélportálon egy egyszerűsített, személyes Adónaptár szolgáltatás is, amelynek eseményei szinkronizálhatók a leggyakoribb naptáralkalmazásokkal, mint a Google Calendar, a Microsoft Outlook Calendar, az Apple Calendar és a Mozilla Thunderbird Lightning Calendar, hogy az adózó, illetve jogosult képviselője bármikor, akár telefonról is hozzáférhessen a kívánt adatokhoz. Az ügyfélszolgálati időpontfoglalás lehetősége szintén az Ügyfélportál szolgáltatásaként érhető el, ahol már nemcsak az ügyfélszolgálatra tud keresni a felhasználó, hanem arra is, hogy az általa kiválasztott időben melyik ügyfélszolgálaton van szabad hely, illetve az intézni kívánt ügytípus hol intézhető teljeskörűen. A foglalt időpont bekerül az Adónaptárba is.
Az új felület tervezése teljesen más filozófia alapján történt, mint a régi eBEV Portálé, amely a hagyományos adatlekérdezést helyezte a középpontba. Az új Ügyfélportál egyes kiemelt adatokról lekérdezés nélküli, online adatmegjelenítést is biztosít a felhasználók számára, jelentősen egyszerűsítve az adózókról nyilvántartott adatok elérését, de választható egy kétszintű, áttekinthető oldaltérkép is, amely a teljes szolgáltatáspalettát tartalmazza. A Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatás segítségével történő azonosítást követően a bejelentkezett felhasználó lekérdezési művelet indítása nélkül láthatja a kezdőfelületen megjelenő widgeteken a rá vonatkozó legfontosabb, a NAV által nyilvántartott adatokat, így az adószámla-egyenlegét, illetve, hogy van-e hiányzó bevallása. A hagyományos, lekérdezésalapú szolgáltatások is megújultak, így az Ügyfélportálon már nincs szükség többszöri kattintgatásra, nem kell várakozni, hanem a szükséges paraméterek beállítása után az információk szinte azonnal megjelennek az eredménycsempéken. A megjelenő adatok jellemzően a NAV elsődleges feldolgozórendszereiben megtalálható legfrissebb állapotot mutatják.
Amennyiben részletesebb adatokra van szüksége a bejelentkezett felhasználónak, akkor a csempén található „Bővebb információ” gomb segítségével a tovább paraméterezhető lekérdezési felületre navigál a program. Az azonosítást követő kezdőoldal a felhasználó által testre szabható, azaz az adózó egy felkínált listából kiválaszthatja a számára legfontosabb adatokat tartalmazó widgeteket, így a mentést követően minden bejelentkezés után csak ezek a csempék jelennek meg a kezdőoldalán. Az igényeknek megfelelően bármikor módosítható a kezdőoldal. Ezzel a megoldással a felhasználó is részt vehet a Portál felületének elrendezésében, azaz a számára legfontosabb adatokat jelenítheti meg.
Abban az esetben, amikor a bejelentkezett felhasználó más adózókat is képvisel, az Ügyfélportál felülete egy lista segítségével biztosítja a megtekinteni kívánt képviselt adózó kiválasztásának lehetőségét.
A Saját adatok csempéről indított részletes törzsadat-lekérdezéssel az adózóról a NAV adóalany-nyilvántartásában szereplő adatok érhetők el. Ha a bejelentkezett felhasználó adatváltozás-bejelentést szeretne tenni, a lekérdezőfelületről közvetlenül átléphet az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásba (ONYA), ahonnan a bejelentett változások akár azonnal be is épülhetnek a NAV nyilvántartásaiba.
A NAV Ügyfélportálon nem kell az adószámlaadatokat menürendszerben keresni, mivel a kezdőoldalon megjelenített widgeten azonnal láthatók az egyenlegadatok.
Az adószámla részletes egyeztetéséhez szükséges információk tételes megjelenítése a „Bővebb információ” gomb megnyomásával érhető el, a már megszokott formátumokban. Az adószámlaadatok többféle formátumban tölthetők le, új szolgáltatásként már elérhető elektronikusan hitelesített PDF típusú adószámla-kivonat is, amennyiben lekérdezéskor az adónemszűrésben az összes adónem ki van jelölve.
Az adózónak lehetősége van arra is, hogy az adószámlán mutatkozó hátralékát az Ügyfélportálról rendezze. Ennek során a „Hátralék rendezés” gombot használva közvetlenül az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer (EFER) felületére léphet át a felhasználó, majd ott (a csatlakozott pénzforgalmi szolgáltatók – MKB Bank Zrt., UniCredit Bank Hungary Zrt. ügyfelei) „házibankos” átutalással, vagy meghatározott korlátokkal (adónem/adózói kör) VPOS bankkártyás fizetéssel egyenlítheti ki tartozását. Túlfizetés esetén a „Túlfizetés rendezés” gombbal a már az ONYA felületére integrált ’ATVUT17-es átvezetési és kiutalási kérelem webes űrlapkitöltő felületre jut, ahol visszaigényelheti vagy átvezettetheti az adószámlán fennálló túlfizetését.
Természetesen nemcsak a kezdőoldalon megjelenő widgetekről indíthatók szolgáltatások, hanem a teljes szolgáltatáspaletta elérhető az Oldaltérkép ikon használatával, melyen a felhasználó könnyebben kiválaszthatja a kívánt szolgáltatást. Az oldaltérképen csak azok a szolgáltatások aktívak, amelyek az adott adózóra vonatkozóan értelmezhetők és amelyekre nézve a kiválasztott profil kapcsán a bejelentkezett felhasználónak jogosultsága van.
A Dokumentumok alkalmazásban megújult a dokumentumok lekérdezési lehetősége, mely lehetővé teszi az adózó által a NAV részére beküldött űrlapok és a NAV által az adózó részére kézbesített dokumentumok lekérdezését.
Az űrlapok PDF formátumban és az ÁNYK programba betölthető szerkeszthető formátumban is megjeleníthetők, míg az egyéb iratok PDF formátumban tölthetők le.
Teljesen megújult a Bevallások lekérdezési felülete is. Kibővültek a paraméterezési lehetőségek, így a bevallások benyújtási időpontja, a bevallási időszak, illetve a konkrét bevallás iktatószáma alapján is lehet lekérdezést indítani. Új elemek a paraméterek között a bevallásfunkciók (Alapbevallás, Önellenőrzés, Helyesbítés, Javító bevallás), a bevallás száma (évkóddal, pl. 2165) és a bevallásgarnitúra (évkód nélkül akár több év azonos típusú bevallása, pl. 65). A kiválasztott képviselt adózó jogelőd adózójának bevallásait is le lehet kérdezni. A lekérdezés időpontjában a NAV bevallásfeldolgozó rendszeréből az utolsó érvényes feldolgozási állapot szerinti bevallástartalmat lehet megjeleníteni. Három különböző lekérdezési eredményt különített el a NAV a rendszer tervezésekor:
1. A lekérdezés eredménye szja- bevallás. Ebben az esetben az Ügyfélportál felületén lehetőség nyílik az eredmény bevallás PDF formátumban történő letöltésére. Ha a felhasználó a lekérdezett bevallását szerkeszteni szeretné (javító bevallást vagy önellenőrző bevallást kíván készíteni), átnavigálhat az eSZJA Portálra, ahol a lekérdezett évre vonatkozó szja-bevallását a WebNYK programmal megtekintheti, szerkesztheti és akár be is nyújthatja.
2. A lekérdezés eredménye olyan bevallás, amely csak az ÁNYK programmal állítható elő. Ekkor az eredménycsempén a korábban megszokott ÁNYK programmal megtekinthető és szerkeszthető XKR formátum tölthető le. Újítás a felületen a csak megtekintésre szolgáló PDF formátumú letöltési lehetőség is.
3. A lekérdezés eredménye olyan bevallás, amely ÁNYK programmal is előállítható, de az ONYA felületére is integrált. Ebben az esetben természetesen a 2. pont szerinti lehetőségek is biztosítottak, de a letöltött és elmentett XKR fájlt be lehet tölteni az ONYA felületen a WebNYK programba is, ahol megtekinthető és szerkeszthető, valamint az elkészült bevallást be is lehet nyújtani.
Teljesen új szolgáltatás az Ügyfélportálon az Idővonal szolgáltatás, mely egy látványos, grafikus adatelérést tesz lehetővé a felhasználók számára. Négy funkciót integrál a szolgáltatás: a Dokumentumok lekérdezését, az Adószámlaadatok lekérdezését, az Esedékes bevallások lekérdezését és a Hiányzó bevallások lekérdezését. A paraméterezés egy idővonalon mozgatható időszak vagy időpont beállításával indulhat. Az első két funkció már bemutatásra került, az Esedékes bevallások szolgáltatás pedig a megújított Adónaptár szolgáltatás adataiból mutatja meg az adózó jövőbeni bevallási kötelezettségeit egy idővonalra felfűzve.
A Hiányzó bevallások szintén új szolgáltatás, mely a korábbi eBEV Portálon nem volt elérhető. Az adózók itt a lekérdezés pillanatában az egy évre visszamenőleg be nem nyújtott bevallásaikat tekinthetik meg, egy vertikális idővonalra felfűzve. A hiányzó bevallás pótlására is azonnal lehetőség nyílik oly módon, hogy amennyiben a hiányzó bevallás szja-bevallás, akkor az adózó átnavigálhat az eSZJA Portálra, ha pedig a hiányzó bevallás az ONYA felületen publikált bevallás, akkor az ONYA Portálra léphet át az adózó, ahol a bevallást elkészítheti és be is nyújthatja. Ezzel a szolgáltatással az adózók a bevallások esedékességét követően azonnal értesülhetnek arról, ha elfelejtették benyújtani az adott bevallást, és még a NAV felszólítását megelőzően pótolhatják az elmulasztott kötelezettséget.
Megújult a Foglalkoztatással kapcsolatos bejelentések lekérdezési felülete is. Újdonság az Egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére vonatkozó kötelezettség lekérdezési lehetősége a természetes személyek számára.
A NAV Ügyfélszolgálatain személyesen megjelenni kívánó ügyfelek ugyancsak az Ügyfélportál szolgáltatásai között érhetik el az új időpontfoglalási lehetőséget, amely azonosítás nélkül és azonosítást követően is igénybe vehető az adózók és képviselőik számára.
Elérhetők természetesen a NAV által rendszeresített egyéb online portálok és a NAV honlapja is. Azoknál a portáloknál, ahol a belépéshez azonosítás szükséges, a legtöbb esetben (eSZJA, ONYA) nem kerül sor új azonosítási műveletre, mivel az Ügyfélportálról való átirányítás megőrzi a felhasználói adatokat és a kiválasztott profil adatait is.
Az Adónaptár szolgáltatásnál lehetőség van arra, hogy az adózó egy kérdéslista megválaszolását követően összeállíthassa személyre szabott jövőbeni adókötelezettségeit tartalmazó Adónaptárát. A felhasználó azt is megteheti, hogy egy szabványos naptárfájl formátumban exportálja az Adónaptár adatait bármilyen (Google, IOS stb.) naptáralkalmazásba.
Az Adónaptár felületéről is biztosított a közvetlen átirányítás lehetősége arra az online portálra (pl. ONYA), amelyen az esedékes bevallás kitölthető és benyújtható.
A teljesség igénye nélkül, egy kis ízelítőt nyújtva az új NAV Ügyfélportál szolgáltatásaiból, remélhetőleg sikerült bemutatni ennek a fejlesztési projektnek a legfontosabb elemeit. A NAV Ügyfélportál-fejlesztési projekt megvalósításával a Nemzeti Adó- és Vámhivatal az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvénnyel összhangban, „a lakosság számára a korszerűbb és hatékonyabb közszolgáltatások nyújtása” érdekében alkotta meg ezt a korszerű, XXI. századi igényeket is kielégítő portált.
A fejlesztésnek köszönhetően az adózók sokkal egyszerűbben és könnyebben érhetik el a róluk nyilvántartott adatokat, melyek birtokában az adózással kapcsolatos ügyintézés is gyorsabbá és egyszerűbbé válhat.
Reményeink szerint az adózók tetszését is elnyeri az új Ügyfélportál, és sokan fogják majd használni a már megszokott és az új szolgáltatásokat is.