🔒Elektronikus ellenőrzésekkel kapcsolatos tapasztalatok
Ötéves az elektronikus ellenőrzés
Az elektronikus ügyintézés 2018. évi bevezetése óta öt év telt el: ez az időszak magában hordozta a kezdeti lépések bizonytalanságait, a világjárvány okozta fordulatszámváltást, valamint az annak eredményeként megszilárdult stabil működést. Az időközben szerzett tapasztalatok igazolták, hogy a jogintézmény beváltotta a hozzá fűzött reményeket, elvárásokat, és meglehetősen gyorsan elterjedt a teljes közigazgatásban, így a NAV valamennyi szakterületén is.
A NAV ellenőrzési szakterülete már jóval a jogszabályi előírások megjelenése előtt, elsők között tette lehetővé az elektronikus kapcsolattartást meghatározott iratok tekintetében, majd 2018-tól általános jelleggel a teljes eljárás folyamatára is, jelentősen javítva ezzel az eljárások hatékonyságát. Leginkább talán ennek köszönhető, hogy 2020-ban a személyes ügyintézést világszerte megbénító Covid19-járvány nem lehetetlenítette el a NAV ellenőrzési tevékenységét. Az eljárásokat folytattuk, ehhez az országosan eltérő mértékben rendelkezésre álló humánkapacitást célszerűen és gazdaságosan ki tudtuk használni, így fenn tudtuk tartani az ellenőrizhetőség tudatát, amely önkéntes jogkövetésre ösztönöz. Talán nem is kell magyarázni, hogy ezzel milyen mértékben védtük a jogkövető adózók és az ország központi költségvetésének érdekeit.