NAV Ügyfélportál fejlesztések
A NAV Ügyfélportálja 2022. június vége óta érhető el a felhasználók számára. Ügyfeleink biztonságos kiszolgálása és a NAV eBEV-portál megszokott szolgáltatási szintjének biztosítása érdekében egyelőre mindkét felület elérhető, és azok a szolgáltatások, amelyek esetében azt a párhuzamos működés nem zárja ki, mindkét portálon igénybe vehetők. Természetesen ma már az Ügyfélportál sokkal szélesebb szolgáltatási palettát biztosít a bejelentkezett felhasználók számára, mint a korábbi eBEV-portál. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a közel kétéves működés során számos felhasználói észrevétel, javaslat érkezett, amelyeket a NAV figyelembe vesz az Ügyfélportál folyamatos fejlesztése során.
A következőkben az Ügyfélportál indulása óta megvalósított legfontosabb fejlesztéseinket szeretnénk bemutatni a felhasználóknak.
Közlemények és Információk
Az információk minél szélesebb körben való elérhetővé tétele érdekében megnöveltük a megjeleníthető tartalomra rendelkezésre álló felületet oly módon, hogy egyszerre három cikk is látható legyen magyar és angol nyelven is.
A Közlemények blokkban a portál elérhetőségével kapcsolatos tartalmakat jelenítjük meg, például az üzemszünetekről és az esetleges működési anomáliákról kapnak itt értesítést a felhasználók.
Az Információk kategóriában Ügyfélportál-specifikus tartalmak jelennek meg, jellemzően az új fejlesztésekre hívjuk fel a figyelmet.
Hitelesített letölthető eredmények
A legtöbb szolgáltatás esetében a letölthető eredmények között már elérhető a hitelesített PDF-formátum is.
Fontos megjegyezni, hogy az Adószámla szolgáltatásnál csak abban az esetben tölthet le hitelesített eredményt a felhasználó, ha az aktuális napra és az összes adónemre vonatkozóan indította a lekérdezést.
A képviselők adatainak kiküldése a tárhelyre
Az Ügyfélportál Képviseletek menüpontjában a NAV új funkciót vezetett be. Ennek eredményeként az ügyfél – és állandó meghatalmazottja is – kérheti, hogy a NAV-nál nyilvántartott képviseleti adatait küldjük el az ügyfél elektronikus tárhelyére (KÜNY-tárhely, Cégkapu, Hivatali kapu). Így a képviseleti adatok összesítve az ügyfél rendelkezésére állnak. A Cégkapu kezelésére jogosultakat a törvényes képviselő határozza meg, így lehetőség nyílik arra is, hogy több állandó meghatalmazott is láthassa a tárhelyen az adott gazdálkodó szervezet összes állandó meghatalmazottjának adatait a kiküldött információ alapján, amennyiben a cégkapu-megbízott erre jogosultságot adott.
A funkció a Képviseletek menüpontban, az Akiket én képviselek, illetve az Akik engem képviselnek aloldalon található, és az adatokat az adott aloldal szerint (képviselők vagy képviseltek lekérdezése) összesíti a NAV.
A képviselet bejelentése, módosítása
A Képviseletek szolgáltatásból közvetlenül a NAV Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásába, az ONYA-portálra való átirányítással kezdeményezhető új képviselet bejelentése és a meglévő képviselet módosítása is. Az átirányítás nem igényel újabb autentikációt, így a felhasználó szinte észrevétlenül kerül át a konkrét ügyintézést biztosító portálunkra.
Az ügyintézés befejeztével az ügyfél a Visszalépés gombot használva az ONYA-portálról visszairányításra kerül az ÜPO azon szolgáltatásába, ahonnan az átnavigálást kezdeményezte.
Foglalkoztatással kapcsolatos bejelentések
A kifizetők/foglalkoztatók a korábbinál egyszerűbben áttekinthetik foglalkoztatással kapcsolatos jogviszony-bejelentéseiket. A NAV Ügyfélportál Foglalkoztatással kapcsolatos bejelentések lekérdezése szolgáltatásának új funkciójában a NAV valamennyi foglalkoztató/kifizető és foglalkoztatott számára biztosítja a lekérdezési eredmények MS Excel-táblázatban történő letöltésének lehetőségét, melynek eredményeként például a több mint 200 tételt tartalmazó lekérdezések, ún. nagy riportok eredménye is letölthető. A fejlesztés eredményeként a felhasználóknak további szűrési/lekérdezési lehetőséget is biztosít a NAV.
Adóazonosító jelről szóló igazolás igénylése
A természetes személyek számára biztosítjuk, hogy az ÜPO Saját adatok szolgáltatásában adóazonosító jelükről hitelesített PDF-formátumú igazolást igényelhessenek és tölthessenek le. A szolgáltatás bevezetésével egyszerűbbé és gyorsabbá válhat az ügyintézés, hiszen így már az ügyfeleknek nem kell személyesen megjelenniük a NAV ügyfélszolgálatán.
Egyéb végrehajtható köztartozások lekérdezése
Ezzel az új funkcióval lehetőség nyílik az adózók és képviselőik számára, hogy az ÜPO Egyéb lekérdezések szolgáltatása keretében lekérdezhessék az egyéb végrehajtható köztartozásaikat, például a kamaraitagdíj-tartozást, diákhitel-tartozást, rendőrség által kiszabott közlekedési bírságokat stb.
Az ÜPO ezen szolgáltatásáról részletesebben szeptemberben olvashatnak az Adóvilág honlapján.
Dokumentumok lekérdezése meghatalmazottak számára
A NAV Ügyfélportál Dokumentumok lekérdezése szolgáltatásában a korábbinál többféle dokumentum is elérhető a Fogadott dokumentumok kategóriában.
A fejlesztésnek köszönhetően nemcsak az adózók, illetve azok a képviselők, meghatalmazottak tekinthetik meg a számukra kézbesített dokumentumokat, akik az irat címzettjei voltak, hanem azok a képviselők, meghatalmazottak is, akik nem voltak a kézbesített irat címzettjei, de jogosultsággal rendelkeznek az adott irat ügytípusa tekintetében. Természetesen továbbra is feltétele az irat visszamutatásának, hogy az iratot a címzett átvegye a tárhelyen, vagy átvétel hiányában az irat vélelmezett kézbesítéssel átvettnek minősüljön.
Nyugták és üzenetek lekérdezése
A NAV Ügyfélportál bejelentkezés utáni kezdőoldalának bal oldali menüsávjában található Dokumentumok menü egy új fülön elérhető szolgáltatással, a Nyugták és üzenetek lekérdezése lehetőségével egészült ki. A Nyugták és üzenetek lekérdezése fülre kattintva négy új kategóriába sorolt dokumentumok érhetők el, ezek a Nyugták, az Adózói tevékenységet igénylő üzenetek, az Egyéb üzenetek és a Vámszakmai dokumentumok.
A lekérdezés minden esetben legfeljebb 7 évre visszamenőleg indítható.
Alapvető újdonság, hogy ebben a szolgáltatásban azok a bejelentkezett felhasználók, akik más adózókat is képviselnek – függetlenül a kiválasztott, képviselt adózói profiltól – a saját maguk és az összes képviselt nevében általuk benyújtott elektronikus űrlapokhoz tartozó nyugtákat kérdezhetik és tölthetik le.
Számos szűrési és rendezési lehetőség is támogatja a felhasználókat, így többek között pillanatok alatt kiszűrhetők az elutasító nyugták, és az elutasított elektronikus űrlapok javítás után ismét beküldhetők. Hasznos opció az Adózói tevékenységet igénylő üzenetek elkülönítése is, mert ez a lehetőség kiemeli és támogatja a szükséges adózói műveletek végrehajtását.
Automatikus adónaptár-készítés
Elérhető a felhasználók számára a NAV Ügyfélportál automatizált Adónaptár szolgáltatása. Az Adónaptár generálását a bejelentkezett felhasználó kezdeményezheti, és a naptárbejegyzések – mivel a felhasználó a bejelentkezést követően azonosított módon használhatja az Ügyfélportált – döntő többségében automatikusan, a NAV nyilvántartásaiban szereplő adatok alapján kerülnek az Adónaptárba.
Az automatizmusba részben vagy teljes egészében bevont bevallástípusokat a NAV folyamatosan bővíti, jelenleg az alábbiak érhetők el: 23SZJA, 2465, 24A60, 2408, 2458, 2329, 24KIVA, 24KATA. Az Adónaptár generálását követően az Idővonal-szolgáltatás > Esedékes bevallások szolgáltatása is aktiválódik, ahol a naptárbejegyzéseknek megfelelően vertikális idővonalra felfűzve tekinthetők meg az adózó adott adóévben beadandó bevallásai.
A beadandó bevallások csempéiről átnavigálási lehetőséget biztosítunk az online nyomtatványkitöltő alkalmazások felé is (eSZJA, ONYA).
Az Adónaptár szolgáltatás kizárólag az adóévben folyamatosan tevékenységet folytató adózók tekintetében szolgáltat helyes bejegyzéseket. Amennyiben az adózó adóhatósági nyilvántartásában szereplő adatai módosulnak, újra kell generálni az Adónaptárt.
Az Adónaptár szolgáltatás bejegyzett eseményei a leggyakoribb naptáralkalmazásokkal szinkronizálhatók.