🔒Éttermi, mozgó vendéglátók ellenőrzésének tapasztalatai
A Covid19-pandémia időszaka a vásárlási szokásokat is felülírta. Egyre nagyobb népszerűségre tett szert az online és a telefonos ételrendelés. A különböző vendéglátó egységek saját weboldalukon, telefonon vagy az online ételrendelő felületeken keresztül veszik fel a megrendeléseik jelentős részét, amelyeket aztán kiszállítanak, kiszállíttatnak, vagy a megrendelők saját maguk visznek el.
Az adóhatóság bevallások utólagos vizsgálatára irányuló adóellenőrzést végzett egy pizzériánál, általános forgalmi adó és turizmusfejlesztési hozzájárulás adónemekben. Az ellenőrzés megállapította, hogy a társaság eltitkolta a bevételeit, mert az ételrendelő felületeken leadott vásárlói megrendelések ellenértékéről és a saját POS-termináljain bankkártyával és SZÉP-kártyával teljesített fizetések egy részéről nem állított ki nyugtát/számlát. Ezeket az összegeket a bevallásaiban sem szerepeltette. A vizsgálat során megállapítást nyert az is, hogy az ételrendelő felületről megrendelt számos tétel esetében a nyugtákat a helyben fogyasztás kedvezményes, 5%-os adómértékével állították ki annak ellenére, hogy ezek a tételek minden esetben kiszállításra kerültek.