🔒A helyszíni ellenőrzési szakterület gyakorlati tapasztalatai a borravalóval és a felszolgálási díjjal kapcsolatban
A borravaló és a felszolgálási díj előzményei
A borravaló fizetése – mint szokás – több száz évvel ezelőtt alakult ki, amikor az volt a célja, hogy egy-egy szolgáltatásnyújtást meggyorsítson vagy annak minőségén javítson. Manapság a szolgáltató- és vendéglátóipar területén szinte mindenhol találkozhatunk a borravalóval (pl. étterem, kávézó, fodrász, taxi, futár stb.), sőt nem ritkán már a kereskedelmi szektorban (pl. kisbolt, zöldség-gyümölcs üzlet, virágbolt) is megjelenik.
A borravalóval a vendég alapvetően a megelégedését fejezi ki, saját tapasztalata és döntése alapján. Ebből adódóan nincs konkrétan meghatározott vagy a társadalom által elfogadott pontos aránya, mértéke, összege, de az elmúlt évszázadok során kialakult, hogy a szolgáltatás árának 10–20%-a közötti összegű borravalót „szokás” adni.
Ugyancsak a borravaló kérdésköréhez tartozik a kifejezetten a vendéglátóiparban megjelent felszolgálási díj vagy szervizdíj is, amelynek kifizetése már nem saját elhatározás alapján történik, mivel a vendéglátóhelyek általában a fogyasztás értékének 10–15%-át külön díjként felszámítják. A vendég természetesen ebben az esetben is adhat borravalót a felszolgálási díjon felül.