A gyermeket nevelő magánszemélyek adó-visszatérítésének szabályai
Napjainkban a gyermeket nevelő magánszemélyek adó-visszatérítése a legnagyobb közérdeklődésre számot tartó téma az adózás területén.
Írásunkban az érintettek hiteles tájékoztatása érdekében bemutatjuk a veszélyhelyzetre tekintettel a gyermeket nevelő magánszemélyek adó-visszatérítéséről szóló 560/2021. (IX. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) alapvető rendelkezéseit és áttekintjük az adó-visszatérítéshez kapcsolódó új adatszolgáltatási szabályokat is a veszélyhelyzetre tekintettel, a nemzetgazdaság stabilitásának fenntartása érdekében a személyijövedelemadó-bevallási tervezet összeállításához és a hatékony ellenőrzéshez szükséges adatokról szóló 470/2021. (VIII. 6.) Korm. rendelet (a továbbiakban Korm. rendelet2) alapján.
1. Az adó-visszatérítés fogalma
A Korm. rendelet értelmében a gyermeket nevelő magánszemélyek visszakapják a 2021-ben megszerzett összevont adóalapba tartozó jövedelmük1 utáni személyi jövedelemadót (szja), valamint az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás személyi jövedelemadónak minősülő részét2 (a továbbiakban: ekho), legfeljebb a 2020 december havi adatok alapján számolt éves átlagbér adótartalmáig. A kisadózó vállalkozások tételes adójának hatálya alá tartozó, kisadózóként bejelentett magánszemélyek3 a 2021. évi tételes adó negyedét kaphatják vissza.
2. Az adó-visszatérítésre jogosultak köre, feltételei
Az adó-visszatérítést azok a magánszemélyek vehetik igénybe, akik a 2021. év bármely napján családi kedvezményre4 jogosultak és a Korm. rendeletben meghatározott adónemekben közteherfizetési kötelezettséget teljesítettek, ideértve a kisadózó vállalkozás által a kisadózó után megfizetett tételes adót is.
a) Családi kedvezményre jogosultság
Családi kedvezményre jogosultként az kaphat adó-visszatérítést, aki 2021-ben:
- gyermek után szülőként családi pótlékra jogosult, ideértve a jogosulttal közös háztartásban élő, családi pótlékra nem jogosult házastársát is (pl.: a gyámként gyermeket nevelő szülő házastársa)
- várandós és a várandós nő közös háztartásban élő házastársa,
- családi pótlékra saját jogán jogosult,
- rokkantsági járadékban részesül.
Alapvetően a családi kedvezményre való jogosultságot a magánszemély családi pótlékra jogosultsága alapozza meg. Ugyanakkor az adó-visszatérítésre jogosultak köre tágabb, mint a családi pótlékra jogosultak köre, hiszen a várandós nő és a vele közös háztartásban élő házastársa családi pótlékra nem jogosult, de a családi kedvezményt már a várandósság 91. napjától igénybe veheti, ez pedig megalapozza az adó-visszatérítésre jogosultságot. A családi kedvezményre jogosultság megítélése során figyelemmel kell lenni az Szja tv. 29/B. § (5) bekezdésére is. A gyermek után családi pótlékra jogosult szülőknek az adó-visszatérítés attól függetlenül jár, hogy házasságban vagy élettársi kapcsolatban nevelik közös gyermeküket. Házasság alatt a bejegyzett élettársi kapcsolatot is érteni kell. Az, aki a párja gyermekét neveli élettársával közösen – tehát a gyermek nem az ő saját gyermeke –, csak akkor jogosult a családi pótlékra (így a családi kedvezményre és az adó-visszatérítésre is), ha a gyermekkel közös lakó- vagy tartózkodási helyen él és a szülővel élettársként legalább egy éve szerepel az Élettársi Nyilatkozatok Nyilvántartásában, vagy a szülővel fennálló élettársi kapcsolatát a családi pótlék megállapítására irányuló kérelmet legalább egy évvel megelőzően kiállított közokirattal igazolja5.A leírtaknak meg nem felelő élettárs sem családi kedvezményre, sem adó-visszatérítésre nem jogosult. Azok az elvált szülők, akik közös gyermekeiket felváltva gondozzák és emiatt 50-50 százalékban kapják a családi pótlékot, és ugyanilyen arányban érvényesíthetik a családi kedvezményt, mindketten jogosultak az adó-visszatérítésre, az őket megillető adó-visszatérítés összegét viszont nem kell arányosítani.
Fontos tudni, hogy a gyermekek felváltva gondozására a Cst. 9. § (4) bekezdésének szabályai irányadók. Ha az elvált szülők ugyan közösen gondozzák a gyermeküket, például a gyermek két hetet az édesanyjánál, két hetet az édesapjánál tölt, de a családi pótlékot csak az anya kapja, akkor a családi kedvezményre kizárólag ő jogosult. A gyermek a családi pótlék szempontjából csak akkor tekinthető felváltva gondozott gyermeknek, ha a szülők közösen a folyósító szervtől közösen kérik a családi pótlékot és emiatt azt 50-50 százalékos arányban kapják.
A Korm. rendelet a bejelentett kisadózók esetében egy fikciót alkalmaz: az ő esetükben akkor jár az adó-visszatérítés, ha 2021. bármely napján jogosultak lettek volna családi kedvezményre és az Szja tv. hatálya alá tartozó, összevonás alá eső jövedelmet szereztek volna.
Ha a fenti szabályok alapján az adó-visszatérítés ugyanazon gyermek után több magánszemélyt is megillet, akkor azt minden jogosult igénybe veheti, és a visszatérítés a családi kedvezményre jogosultnak akkor is jár, ha családi kedvezményt nem érvényesít, vagy azt nem ő veszi igénybe.
Kivételt képeznek e szabály alól a családi pótlékra saját jogán jogosult, illetve a rokkantsági járadékra jogosult magánszemélyek, mert esetükben családi kedvezményt, ezáltal az adóvisszatérítést is csak egy magánszemély – az ellátásban részesülő, vagy a vele közös háztartásban élő hozzátartozói (ideértve a gyermek szüleinek hozzátartozóit is) közül egy fő – veheti igénybe.
b) Az adó-visszatérítéssel érintett adónemek
Az adó-visszatérítés igénybe vételéhez a családi kedvezményre jogosultság fennállása mellett az is szükséges, hogy a magánszemélyt, illetve kisadózó esetén a kisadózó vállalkozást terhelje olyan közteherfizetési kötelezettség, amelyre vonatkozóan a Korm. rendelet alapján a kiutalás teljesíthető.
A Korm. rendelet az alábbi közterhek tekintetében teszi lehetővé az adó visszatérítését:
Személyi jövedelemadó
Az adó-visszatérítés annak a családi kedvezményre jogosult magánszemélynek jár, aki 2021-ben összevont adóalapba tartozó jövedelmet szerez. Ide tartozik a nem önálló és az önálló tevékenységből származó jövedelem, például a munkabér, a megbízási díj, az ingatlan-bérbeadásból származó jövedelem, az őstermelői jövedelem, az egyéni vállalkozó vállalkozói kivétje vagy átalányban megállapított jövedelme, továbbá az egyéb jogcímen keletkezett szja-köteles jövedelem, például az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztár tagjának a pénztár által teljesített adóköteles nyugdíjszolgáltatás6.
A visszatérítés a külön adózó jövedelmek (például ingatlan értékesítéséből származó jövedelem, osztalék, tőkejövedelmek) utáni adóból nem jár.
Ha a magánszemély év közben adóalapot csökkentő kedvezményt (négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye, személyi kedvezmény, első házasok kedvezménye, családi kedvezmény) érvényesít, akkor részére a kedvezményekkel csökkentett adóalapból a munkáltató, kifizető által levont adóelőleg jár vissza adó-visszatérítésként.Az adó-visszatérítés az összevont adóalap adóját csökkenti. Ha az adó-visszatérítés igénybevétele miatt az adóalap nulla forintra csökken, a magánszemély nem tehet rendelkező nyilatkozatot (önkéntes kölcsönös pénztári nyilatkozatot, nyugdíj-előtakarékossági nyilatkozatot, nyugdíjbiztosítási nyilatkozatot).
Ettől eltérően az adó 1+1 százalékára vonatkozó rendelkezés az adó-visszatérítés figyelembe vétele nélkül megállapított adó összegére tehető meg7.
Ekho
Megilleti az adó-visszatérítés azt a magánszemélyt is, aki a 2021. év bármely napján családi kedvezményre jogosult és a közteherfizetési kötelezettségét az ekho szabályai szerint teljesíti.
Kisadózó vállalkozások tételes adója
A Korm. rendelet alapján igénybe veheti az adó-visszatérítést az a kisadózóként bejelentett magánszemély, aki a 2021. év bármely napján családi kedvezményre lett volna jogosult. Fontos, hogy az adó-visszatérítés nem érinti a kisadózó társadalombiztosítási és álláskeresési ellátásra való jogosultságát. Az adóvisszatérítés az arra jogosult magánszemélyt mindhárom esetben személyi jövedelemadó-kedvezményként illeti meg.
3. Az adó-visszatérítés összege
Az adó-visszatérítés összege
- az Szja tv. szerinti összevont adóalapba tartozó jövedelmet szerző magánszemélynél az adóalap-kedvezmények levonása után megállapított adóalap 2021. évi adójának az adókedvezmények levonása után fennmaradó része,
- az ekhós jövedelemmel rendelkező magánszemélynél a 2021. év tekintetében tőle levont ekhónak a személyi jövedelemadónak minősülő része (9,5 százaléka)8,
- a bejelentett kisadózó esetében a 2021. évre rá tekintettel a kisadózó vállalkozást terhelő tételes adó9 negyede, azaz – feltételezve, hogy az adott kisadózó vállalkozást a kisadózó után minden hónapban terhelte tételes adófizetési kötelezettség – a főállású kisadózóknál a visszatérítés maximum 150 000 forint, magasabb összegű tételes adó fizetésekor 225 000 forint, a nem főállású kisadózóknál pedig 75 000 forint.
A Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése maximálja a kiutalható adó-visszatérítés összegét, e rendelkezés értelmében az adó-visszatérítés legfeljebb a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által a 2020. év december hónapjára a teljes munkaidőben alkalmazásban állók tekintetében közzétett nemzetgazdasági szintű bruttó havi átlagkereset tizenkétszeresének 15 százalékos adómértékkel kiszámított szorzata lehet, ezer forintra kerekítve. A KSH adatai szerint a 2020. december havi bruttó átlagkereset 449 400 forint volt, ennek éves összege 5 392 800 forint, melynek 15 százaléka 808 920 forint, így az adó-visszatérítés legfeljebb 809 000 forint lehet.
Ha a magánszemély összevont (az adóalap-kedvezmények levonása után megállapított) adóalapja utáni adó legalább egy forint, de az ezer forintot nem éri el, akkor a visszatérítés összege ezer forint.
Kisadózóként bejelentett magánszemély esetében az adó-visszatérítés összegének megállapítása során csak a kisadózó vállalkozást utána ténylegesen terhelő tételes adó összege vehető figyelembe. Ennek megfelelően az összeg kiszámításakor figyelmen kívül kell hagyni a 2021. március és április hónapjára fizetendő tételes adót, ha a kisadózó vállalkozás a veszélyhelyzet ideje alatt egyes gazdaságvédelmi intézkedésekről szóló 485/2020. (XI. 10.) Korm. rendelet alapján e hónapokra mentesült a kisadózó utáni tételes adó megfizetése alól. Nem lehet figyelembe venni továbbá az azon hónapokra fizetendő tételes adót sem, melyekre vonatkozóan a kisadózó vállalkozás a Katv. 8. § (9) bekezdése alapján mentesült a kisadózó utáni tételes adó megfizetése alól (pl.: táppénz, anyasági ellátás folyósítása miatti mentesülés).
A Korm. rendelet 6. § (2) bekezdése meghatározza az adó-visszatérítés igénybevételének sorrendjét is, mely szerint ha a magánszemély a visszatérítésre több jogcímen is jogosult, azt elsőként a személyi jövedelemadó, ezt követően az ekho, végül a kisadózó vállalkozások tételes adója terhére lehet igénybe venni.
Ha a magánszemély az szja-ból és az ekhóból is jogosult az adó-visszatérítésre, akkor ennek együttes összege nem haladhatja meg a felső határt.
Ha pedig a magánszemélynek mindhárom adónem tekintetében is visszajár a kedvezmény, akkor ezek együttes összege sem haladhatja meg az adó-visszatérítés maximum-összegét, azaz a 809 000 forintot.
4. Az adó-visszatérítés igénybevételének módja
Az adó-visszatérítésre jogosultak az igénybevétel módja alapján három csoportra oszthatók:
a) Automatikus kiutalásban részesülők
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) automatikusan utalja ki az adó-visszatérítést kedvezmény-előlegként 2022. február 15-éig annak a jogosultnak, aki 2021-ben:
- munkáltatótól, kifizetőtől származó, összevonás alá eső jövedelmet szerez, és az abból levont adóelőleget a kifizető feltünteti a havi adó- és járulékbevallásában (’08-as bevallás),
- munkáltatótól, kifizetőtől származó, az ekho szerint adózó jövedelmet szerez és az abból levont ekhót a kifizető feltünteti a ’08-as bevallásában,
- bejelentett kisadózó volt és a kisadózó vállalkozást utána tételes adófizetési kötelezettség terhelte.
Az automatikus kiutalás feltétele továbbá, hogy
- a magánszemély kedvezményre való jogosultsága az állami adó- és vámhatóság rendelkezésére álló adatok alapján megállapítható (ideértve a magánszemély nyilatkozatát és a Korm. rendelet2 szerint az állami adó- és vámhatóság részére teljesített adatszolgáltatásokat is)
- a kiutalás teljesítéséhez szükséges adatok (belföldi fizetési számlaszám vagy postai utalási cím) a magánszemély nyilatkozata vagy a kormányrendelet szerinti adatszolgáltatás alapján rendelkezésre állnak
- a magánszemély nem nyújtja be a 21SZJA bevallást 2022. február 15-éig.
A feltételrendszer alapján bizonyos esetekben a jogosultsági feltételeknek megfelelő magánszemélynek semmilyen teendője nem lesz, hiszen ha a NAV rendelkezésére állnak az adóvisszatérítés alapját képező közteherre vonatkozó adatok, ismert a magánszemély családi kedvezményre jogosultsága és a kiutaláshoz szükséges adatokról is van információ, a kiutalás automatikusan teljesíthető.
Más esetekben a magánszemély nyilatkozata alapján történik meg a kiutalás 2022. február 15-ig, ha az automatikus kiutaláshoz szükséges adatok nem állnak a NAV rendelkezésére. Nyilatkozat alapján teljesíti a NAV 2022. február 15-ig a kiutalást:
- ha a magánszemély családi pótlékra jogosult, de azt nem neki folyósítják, és a családi kedvezményt sem érvényesíti év közben,
- ha a magánszemély bejelentett kisadózó.
A nyilatkozat 2021. október 31-től 2021. december 31-ig tehető meg elektronikusan, vagy papír alapon a VISSZADO nyomtatványon. Az elektronikus nyilatkozatot legegyszerűbben az ügyfélkapus hozzáféréssel elérhető online felületen (ONYA) lehet megtenni, emellett az Általános Nyomtatványkitöltő Alkalmazás használatával is nyilatkozhat a magánszemély. Ha a magánszemély nem tesz nyilatkozatot 2021. december 31-éig, akkor az adó-visszatérítést a bevallási tervezet kiegészítésével vagy a 21SZJA bevallásban igényelheti a c) pontban leírtak szerint.
Az előlegként kiutalt adó-visszatérítés összegét a magánszemély 21SZJA bevallása tartalmazza.
A Korm. rendelet 2. § (4) bekezdése alapján a kedvezmény-előleg kiutalásakor a NAV az adózás rendjéről szóló törvény szerinti visszatartási jogát nem gyakorolja.
Ha a magánszemély nem ért egyet a kiutalt adó-visszatérítés összegével, akkor az adóbevallási tervezete kiegészítésével vagy önállóan benyújtott 21SZJA bevallásában igényelheti vagy módosíthatja a visszatérítés összegét, illetve a bevallás alapján számított adó-visszatérítés és a kedvezmény-előleg összege közötti különbözetet a következő pontban foglaltak szerint.
Ugyanezt az eljárást kell követni akkor is, ha a magánszemély a családi kedvezményt év közben nem vette igénybe, azt a bevallásában kívánja érvényesíteni, vagy olyan összevont adóalapba tartozó – nem kifizetőtől származó – jövedelemmel kell kiegészítenie a bevallását, amelyről a NAV-nak nincs információja.
b) A kiutalásban részben automatikusan, részben az szja-bevallás alapján részesülők
Ha a visszatérítésre egyébként jogosult magánszemély a 2021-ben munkáltatótól, kifizetőtől is szerez az összevont adóalapba tartozó vagy ekhós jövedelmet, és olyan jövedelme is van, ami után saját maga fizeti meg negyedévente az adóelőleget, a részére járó adóvisszatérítés levont adóelőlegre tekintettel visszajáró részét automatikusan kapja meg 2022. február 15-ig, ha a kiutaláshoz szükséges adatok a NAV rendelkezésére állnak. A nem kifizetőtől származó jövedelme után megfizetett adóelőleget a bevallási tervezet kiegészítésével vagy a 21SZJA bevallásban igényelheti a NAV-tól a c) pontban leírtak szerint.Ez vonatkozik azokra az egyéni vállalkozókra, mezőgazdasági őstermelőkre, ingatlant bérbeadókra, akik az e tevékenységből származó jövedelmük mellett kifizetőtől származó, összevonás alá eső és/vagy ekhós jövedelemmel is rendelkeznek.
c) A kiutalásban a bevallási kötelezettség teljesítése alapján részesülők
Ha a visszatérítésre jogosult magánszemély jövedelméről a NAV-nak nincs információja, például a magánszemély egyéni vállalkozói vagy őstermelői jövedelemmel rendelkezik, illetve az összevont adóalapba tartozó jövedelme után saját maga fizeti a személyijövedelemadó-előleget (például magánszemélynek ingatlant ad bérbe), és e tevékenysége mellett nincs munkaviszonya, vagy nincs kifizetőtől származó jövedelme, akkor a NAV automatikus kiutalást nem teljesít.
Ezek a magánszemélyek az önállóan elkészített 21SZJA bevallásukban vagy az adóbevallási tervezet kiegészítésével igényelhetik a visszatérítést.
Szintén a bevallási tervezete kiegészítésével vagy önállóan benyújtott 21SZJA bevallásában veheti igénybe az adó-visszatérítést az a magánszemély, aki 2021-ben munkáltatótól, kifizetőtől származó, összevont adóalapba tartozó jövedelmet szerez, és a családi kedvezményt év közben érvényesítette, de a kiutaláshoz szükséges adatokról nem nyilatkozott 2021. december 31-ig, és utalási adatairól a családi pótlékot folyósító szerv sem szolgáltatott adatot a NAV-nak. Ha a magánszemély az adó-visszatérítést a 21SZJA-bevallásban érvényesíti, a bevallásban fel kell tüntetnie
- a családi kedvezményre jogosító gyermekek azonosító adatait,
- azt, ha a magánszemély a családi kedvezményre magzat után jogosult,
- a kedvezmény összegét és a kiutalási adatokat (belföldi fizetési számlaszámot vagy a postacímet),
- annak a magánszemélynek az azonosító adatait, aki ugyanazon gyermek után jogosult a családi kedvezményre.
Ha a magánszemély a visszatérítést az szja-bevallásban igényli, annak összegét a NAV a bevallás beérkezésétől számított 30 napon belül, de legkorábban 2022. március 1-jétől utalja ki azt Art.10 76. §-ában foglalt általános szabályok szerint.
5. Eljárás az adó-visszatérítésre jogosult elhunyt magánszemély esetében
A Korm. rendelet 7. §-a értelmében az adó-visszatérítést az elhunyt magánszemély házastársa vagy örököse kérelemre veheti igénybe, ha a 2021. január 1-én vagy ezt követően elhunyt magánszemély 2021. bármely napján jogosult volt, vagy kisadózóként jogosult lett volna családi kedvezményre.Az adó-visszatérítésről a NAV az elhunyt adójának megállapítására irányuló eljárásban (soron kívüli eljárásban) dönt. Ha a kérelmet a házastárs vagy örökös az említett eljárás lezárását követően nyújtja be, az adó-visszatérítést a NAV akkor is megállapítja.A Korm. rendelet hatálybalépésekor, azaz 2021. október 1-jén folyamatban lévő eljárásokban a NAV az adó-visszatérítést hivatalból figyelembe veszi, ha a rendelkezésére álló adatok alapján az elhunytnak a kedvezményre jogosultsága megállapítható.
6. Az adó-visszatérítés kiutalását és a jogosultság ellenőrzését segítő jogszabályi rendelkezések
a) Kontroll-adatszolgáltatások teljesítési határidejének előrehozása
A Korm. rendelet 8. §-ában foglaltak alapján az adóévet követő január 31. napja helyett 2022. január 20. napjáig kell adatot szolgáltatnia a NAV felé:
- a NYESZ-R számla vezetőjének11,
- a kamatjövedelem kifizetőjének12,
- a csereügyletből származó jövedelem kifizetőjének13,
- az ellenőrzött tőkepiaci ügyletben részt vevő kifizetőnek minősülő befektetési szolgáltatónak14,
- a tartós befektetésből származó jövedelem kifizetésével összefüggésben kifizetőnek minősülő hitelintézetnek, befektetési szolgáltatónak15,
- a lakás önkormányzatnak történő bérbeadásából származó jövedelemmel összefüggésben az önkormányzatnak16,
- az értékpapír formájában megszerzett vagyoni értékkel összefüggésben az MRP, KMRP szervezetnek, a belföldi székhelyű társas vállalkozásnak17,
- a kifizetőnek az értékpapírra vonatkozó jog révén megszerzett vagyoni értékkel összefüggésben18,
- a kifizetőnek a villamos energiát értékesítő magánszemélynek juttatott bevételekkel összefüggésben19,
- a kifizetőnek, ha a magánszemély az ekho átvállalásáról nyilatkozott20,
- a befektetési szolgáltatónak az értékpapír áthelyezésével összefüggésben21,
- az adókedvezményre jogosító igazolást kiállító szervnek22,
- a Magyar Államkincstárnak a rokkantsági járadék, illetve a fogyatékossági támogatás folyósításával összefüggésben23,
- a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szervnek az általa kifizetett támogatás tekintetében24.
b) Az adó-visszatérítésre jogosultság ellenőrzése
A gyermeket nevelő magánszemélyek adó-visszatérítésének megállapítása, igénybevétele jogszerűségének ellenőrzése és a jogosultsághoz kapcsolódó kockázatok kezelése érdekében a Korm. rendelet2 több új adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését írta elő. A Magyar Államkincstárnak és a Honvédelmi Minisztérium, mint családtámogatási kifizetőhelynek a Korm. rendelet2 2. §-ában foglaltak szerint adatszolgáltatást teljesíteni a NAV felé a családi pótlékra jogosult, és a jogosult házastársa (bejegyzett élettársa), élettársa azonosító adatairól, ideértve az utalási adatokat is (fizetési számlaszám, postai utalási cím). Az adatszolgáltatást a MÁK/HM első alkalommal 2021. november 5-ig, majd havi gyakorisággal teljesíti.A Korm. rendelet 3. §-a alapján a NAV megkeresésére, 8 napon belül adatszolgáltatást kell teljesítenie:
- az Országos Kórházi Főigazgatóságnak a várandósság tényéről, valamint, ha az rendelkezésre áll, a várandósság 91. napjának betöltéséről;
- a Magyar Országos Közjegyzői Kamarának az Élettársi Nyilatkozatok Nyilvántartásába élettársként bejegyzett magánszemélyek természetes személyazonosító adatairól, az élettársi kapcsolat fennállásáról, annak kezdő időpontjáról, illetve megszűnése időpontjáról;
- az elektronikus anyakönyvi nyilvántartást működtető szervnek az elektronikus anyakönyvnek a házassággal összefüggésben nyilvántartott adatai közül a házastársak természetes személyazonosító adatairól, a házasságkötés időpontjáról, a házasság megszűnésének, felbontásának vagy érvénytelenné nyilvánításának tényéről, időpontjáról.
Az adó-visszatérítéshez kapcsolódóan az érintett magánszemélyektől és az adózási szakemberektől is számos kérdés érkezik az adóhatósághoz, melyek közérdeklődésre tarthatnak számot. E kérdéseket lapunk következő számaiban dolgozzuk fel és ismertetjük a magánszemélyek számára a visszatérítés igénybevétele érdekében szükséges eljárási szabályokat is.
1) A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 29. §-a
2) Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról 2005. évi CXX. törvény (a továbbiakban Ekho tv.) alapján fizetendő közteher.
3) A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény (a továbbiakban: Katv.) 7. §-a.
4) Szja tv. 29/A. § (3) bekezdés.
5) A családok támogatásáról, szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Cst.) 7. § (1) bekezdés a) pontja.
6) Szja tv. 28. §
7) Korm. rendelet 4. §
8) Ekho tv. 9. §.
9) Katv. 8. § (1)-(2) és (4a) bekezdése.
10) Az adózás rendjéről szóló törvény (a továbbiakban: Art.)
11) Szja tv. 44/B. § (8) bekezdés
12) Szja tv. 65. § (2) bekezdés
13) Szja tv. 65/B. § (3) bekezdés a) pont
14) Szja tv. 67/A. § (4) bekezdés
15) Szja tv. 67/B. § (6) bekezdés b) pont
16) Szja tv. 74/A. § (3) bekezdés c) pont
17) Szja tv. 77/A. § (2) bekezdés i) és l) pont, (4) bekezdés, (8) bekezdés a) pont
18) Szja tv. 77/B. § (7) és (9) bekezdés
19) Szja tv. 1. számú melléklet 9.92. pont
20) Ekho tv. 13. § (6) bekezdés
21) Art. 85. §
22) Art. 92. § (1) bekezdés
23) Art. 96. §
24) Art. 100. §