🔒A személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlásával kapcsolatos vizsgálatok tapasztalatai
Az átlagember a személyi jövedelemadó terhére felajánlható adó kérdésével leginkább a személyijövedelemadó-bevallásra vonatkozó határidők közeledtével találkozik a média teljes skáláján megjelenő felhívások, reklámok, tájékoztatások útján, de az abból részesedni kívánók és különösen az adóhatóság szinte az év minden napján dolgozik azért, hogy a magánszemélyek felajánlásai célba érjenek.
A cikkben igyekszünk összefoglaló jelleggel bemutatni az szja 1% útjának azon szakaszát, amely az adózói rendelkezéstől a felhasználás jogszerűségének ellenőrzéséig terjed, bár ez csak egy kis szelete ennek a kérdésnek. Számos előkészítő és lezáró művelet zajlik még a háttérben.
A hatályos személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) 45. §-a alapján minden adófizető jogosult évente (az adóévet követően) az adójából 1+1%-ot az általa meghatározott egy-egy kedvezményezett javára juttatni egy külön törvény alapján. Ez a külön törvény a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (Szftv.), amelyet az Országgyűlés az 1996. december 19-i ülésnapján fogadott el.
Annak lehetősége, hogy egy adófizető közvetlenül beleszólhasson a központosított javak elosztásába és adója egy részét az általa leginkább rászorulónak, illetve preferáltnak tartott területre irányíthassa, régiónkban elsőként Magyarországon adatott meg a nemzetközi tapasztalatokra alapozva megalkotott jogszabályi keretek szerint.