A társasházak adózása
A társasházak működésük során különböző adónemek alanyaivá válhatnak. Adókötelezettségeik egy része tévhitek forrásává is vált az elmúlt évek során. E cikk célja az, hogy eloszlassa a félreértéseket és segítse a jogkövető magatartást, figyelemmel a 2012-től hatályos új szabályozásokra is.
Bejelentkezés, változásbejelentés
A társasházközösség, ha adóköteles tevékenységet kíván folytatni (pl. a közös tulajdont hasznosítja), adószám megállapítása végett köteles az állami adóhatóságnál bejelentkezni.1 Ha munkabért vagy egyéb adóköteles kifizetést teljesít, az első adóköteles kifizetéstől számított 15 napon belül munkáltatói vagy kifizetői minőségét akkor is be kell jelentenie az állami adóhatósághoz, ha más adókötelezettség nem terheli.2
A társasház bejelentkezési és változásbejelentési kötelezettségeinek teljesítésére a ’T201 jelű bejelentő és változásbejelentő lap szolgál.
Személyi jövedelemadó3
A társasházakról sokan úgy gondolják, hogy a társasági adó alanyai. Valójában azonban nem ez a helyzet: Amennyiben a társasház a közös név (ami jellemzően a társasház címe) alatt jövedelmet szerez, az után a személyi jövedelemadó alanyaként adózik. Ez abban az esetben is igaz, ha a tulajdonosok nem (vagy nem valamennyien) magánszemélyek. Az adózás kiinduló alapja a számviteli szabályok alapján elszámolt bevétel.
A társasház egyes jövedelmei után az adókötelezettséget úgy kell teljesíteni, mintha a jövedelmet magánszemély szerezte volna meg. A társasházaknál is előforduló, a külön adózó jövedelmekre vonatkozó szabályok körébe tartozó bevétel lehet pl. az ingó és ingatlan vagyon átruházásából, a kamatból, az osztalékból, az árfolyamnyereségből, az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből és a kamatkedvezményből származó bevétel. Ezen jövedelmek után a fizetendő adó mértéke 16 százalék. Az adózott jövedelmet a tulajdonostársak közös döntéssel akár fel is oszthatják; a törvény rendelkezése szerint ilyenkor a magánszemély tulajdonostársaknak nincs már további adókötelezettsége.
Az előzőekben leírtaktól eltérő adózás vonatkozik a következő esetekre.
1. A közös tulajdon tárgyát képező ingatlanrész átruházásából származó jövedelem tekintetében a társasház közgyűlése dönthet úgy, hogy a magánszemély tulajdonostársak egyénileg tesznek eleget az adókötelezettségüknek az Szja tv.-nek az ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelemre irányadó rendelkezései szerint4 E döntés kizárólag a magánszemély tulajdonosokra terjed ki.5 Ha nincs ilyen döntés, vagy nem így döntenek, akkor az átruházásból származó bevétel 25 százalékát kell a társasház jövedelmeként figyelembe venni, mely után a társasháznak 16 százalék személyi jövedelemadót kell fizetnie. Ez esetben az idő múlására tekintettel érvényesíthető jövedelem-csökkentési lehetőséggel a társasház nem élhet. (Ugyanez igaz a nem magánszemély tulajdonostársak tekintetében akkor, ha a magánszemély tulajdonosokra vonatkozóan a közgyűlés él a törvényben biztosított választási lehetőséggel.)6
2. A társasház további adókötelezettségének megállapítása az adóévben megszerzett bevételek alapján történik. A külön adózó jövedelmeket figyelmen kívül hagyva a többi bevételből – ideértve a közös tulajdon tárgyát képező ingatlanrész bérbeadásából származókat is – le kell vonni a tulajdonostársak közös költségre, illetőleg felújításra történt adóévi befizetéseit, a társasház által közvetített szolgáltatás tovább számlázott ellenértékét, valamint azokat az összegeket, amelyeket e törvény szerint a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni (pl. jogszabály alapján kapott támogatás, felvett hitel). Az így fennmaradó bevételt teljes egészében – külön adózó – jövedelemnek kell tekinteni.7 Amint már említettem, közös tulajdon tárgyát képező ingatlanrész bérbeadásából származó bevétel is így adózik. Ezért bérbeadásnál a bevétel egésze jövedelem, szuperbruttósítás azonban a 2012. január 1-től hatályos értékhatártól8 függetlenül nincs, ugyanis külön adózó jövedelemről van szó: a bevétel 100 százaléka után kell 16 százalék szja-t fizetni.
Ha a társasház bevétele kifizetőtől származik, akkor a társasháznak fizetett adóköteles összegből a 16 százalék adót a kifizetőnek kell megállapítania, levonnia, befizetnie és bevallania, valamint arról a társasház részére igazolást kell kiállítania. A nem kifizetőtől (pl.: magánszemélytől, külfölditől) származó adóköteles bevételből a 16 % személyi jövedelemadót a társasháznak kell befizetnie negyedévenként, a negyedévet követő hónap 12-éig, és azt az éves bevallásban, negyedévenkénti bontásban kell bevallania. Ilyen esetben a társasháznak a magánszemélyre vonatkozó rendelkezések szerint kell eleget tennie az előírt adókötelezettségének, de csak azokat a bevételeit kell bevallania, amelyekre vonatkozóan az adó megállapítására kötelezett.9
A társasházak személyijövedelemadó-bevallására a ’41 jelű nyomtatvány szolgál, melynek benyújtási határideje, ha a társasház áfa-alany, az adóévet követő naptári év február 25. napja, egyéb esetben pedig az adóévet követő naptári év május 20. napja.
Általános forgalmi adó
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) rendszerében a társasház mint a tulajdonostársak közössége válhat adóalannyá, ha a gazdasági tevékenység közvetlenül közös tulajdonban és közös használatban levő ingóra vagy ingatlanra, mint ellenérték fejében hasznosítandó dologra irányul. Az adóalanyisághoz fűződő jogokat és kötelezettségeket a tulajdonostársak közössége az általa kijelölt képviselő útján gyakorolja. Társasházak esetében ez jellemzően a közös képviselő. Kijelölés hiányában képviselő a legnagyobb tulajdoni hányaddal rendelkező tulajdonostárs, egyenlő tulajdoni hányad esetében pedig az adóhatóság által kijelölt tulajdonostárs.10
A társasház áfa-alanyisága nem terjed ki minden tevékenységére, az adóalanyiság tárgyi feltétele ugyanis az, hogy az adóalany gazdasági tevékenységet folytasson, aminek „kifelé”, a társasházközösségtől eltérő személy felé kell irányulnia. Széles körben elterjedt tévhit például az, hogy a társasház adóalanyként szolgáltatást nyújt a tulajdonostársak felé, és ennek ellenértéke a közös költség. Valójában a közös költség elszámolása nem egy „kifelé” irányuló értékesítés, nem gazdasági tevékenység, ezért a közös költségről számlát, vagy nyugtát a társasháznak kiállítani nem kell.
A társasházak jellemző gazdasági tevékenységei a közös tulajdonban lévő ingatlanrész bérbeadása és értékesítése.
1. A közös tulajdonban lévő ingatlan bérbeadása
Az ingatlan-bérbeadás főszabály szerint adómentes a tevékenység sajátos jellegére tekintettel11. A társasház azonban választhatja a tevékenység adókötelessé tételét is (akár minden ingatlanra, akár kizárólag a lakóingatlannak nem minősülő ingatlanok, pl. üzlethelyiségek, vonatkozásában), de ekkor döntésétől a választás évét követő ötödik naptári év végéig nem térhet el12. A döntését előzetesen be kell jelentenie az adóhatósághoz.13
Ha a társasház alanyi áfa-mentességet választ, az ötmillió forintos értékhatárba beleszámít az ingatlan-bérbeadásból származó bevétel is.
Amennyiben a társasház bérbeadási tevékenysége adóköteles, az áfát a rá irányadó gyakorisággal kell bevallania – a ’65 jelű bevallási nyomtatványon – és megfizetnie14. Ha viszont a társasház nem tette adókötelessé a bérbeadási tevékenységet és nincs is adóköteles tevékenysége, vagy ha alanyi adómentességet választott, az áfa-bevallás benyújtása alól is mentesül15.
A tevékenység sajátos jellegére tekintettel áfa-mentes bérbeadás esetén a társasház nem köteles számlát kibocsátani a szolgáltatásnyújtásról. E kötelezettsége alól akkor mentesül, ha gondoskodik olyan, az ügylet teljesítését tanúsító okirat kibocsátásáról, amely a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény rendelkezései szerint számviteli bizonylatnak minősül (pl. bevételi pénztárbizonylat)16.
Gyakori tévhit, hogy ha a társasház felújíttatja a homlokzatát egy céggel, amely nem pénzt kér ennek fejében, hanem azt, hogy a homlokzatot a felújítás idejére hasznosíthassa reklámfelületként, akkor a társasház nem nyújt szolgáltatást, hiszen nincs pénzmozgás. A pénzmozgás kiiktatása azonban csupán adminisztratív könnyítés, ami nem változtat azon a tényen, hogy ilyen esetben két szolgáltatásnyújtás valósul meg: a cég részéről felújítás, a társasház részéről pedig bérbeadás. Ekkor mindkét ügyletet önállóan kell figyelembe venni, az adó alapja pedig mindkét szolgáltatásnyújtás tekintetében a szolgáltatás piaci értéke lesz.17
Az ingatlan bérbeadásához kapcsolódóan merül fel egy további gyakori kérdés, mégpedig az, hogyan kell a társasháznak továbbszámláznia a közüzemi költségeket az ingatlan bérbevevője felé.
• A főszabály az, hogy a közüzemi költségek járulékos költségként beépülnek a bérbeadás adóalapjába18, tehát ha a bérbeadás adómentesen történik, a közüzemi díjakat is adómentesen kell továbbszámlázni, míg adókötelessé tett bérbeadás esetében a közüzemi díjak továbbszámlázása is adó felszámításával történik. Ez független attól, hogy a közüzemi költségek meghatározására mérőórák segítségével vagy vetítési alappal kerül sor.
• Abban az esetben ugyanakkor, ha egy mérőórát a szolgáltatónál átíratnak a bérbevevő nevére, ez azt jelenti, hogy innentől nem a társasház, hanem a bérbevevő minősül a közüzemi szolgáltatás igénybe vevőjének, a társasház részéről tehát fel sem merül a közüzemi költségek továbbszámlázása.
2. A közös tulajdonban lévő ingatlan (pl. tetőtér, tárolórekesz, pincehelyiség) értékesítése:
Az ingatlanértékesítés lehet eseti vagy sorozatjellegű.
A társasház eseti ingatlanértékesítése önmagában nem keletkeztet adóalanyiságot, ezért ennek akkor van relevanciája az áfa szempontjából, ha a társasház eleve áfa-alany valamely általa végzett gazdasági tevékenység (pl. bérbeadás) következtében.
Amennyiben a társasház eleve áfa-alanyként értékesít ingatlant, annak áfa-vonzata a következőképpen alakul:
Főszabály szerint mentes az áfa alól a beépített ingatlan (ingatlanrész) és az ehhez tartozó földrészlet értékesítése, kivéve annak a beépített ingatlannak (ingatlanrésznek) és az ehhez tartozó földrészletnek az értékesítését, amelynek első rendeltetésszerű használatbavétele még nem történt meg vagy első rendeltetésszerű használatbavétele megtörtént, de az arra jogosító hatósági engedély jogerőre emelkedése és az értékesítés között még nem telt el 2 év19.
A 2 éves szabályt nemcsak új építésű ingatlan esetében kell alkalmazni, hanem funkcióváltás esetén is, azaz akkor, ha egy ingatlan(rész)t átminősítenek lakóingatlanból egyéb rendeltetésű ingatlanná vagy fordítva, és a funkcióváltás miatt az átminősítés újabb használatbavételi engedély kibocsátásával jár.
Amennyiben az értékesítés az említett kivételek közé tartozik, akkor az az adóalany választásától függetlenül adóköteles, ezért egyenes adózás alá esik.
Ha az értékesítés a főszabály alá tartozik, akkor – a bérbeadásnál leírtakhoz hasonlóan – a tevékenység egyéb sajátos jellegére tekintettel adómentes. A bérbeadáshoz hasonlóan ekkor is dönthet azonban úgy az adóalany, hogy – az állami adóhatóság felé tett előzetes bejelentéssel – az értékesítést adókötelessé teszi, akár minden ingatlanra, akár kizárólag a lakóingatlannak nem minősülő ingatlanok, pl. üzlethelyiségek, vonatkozásában. Döntésétől a választás évét követő ötödik naptári év végéig ekkor sem térhet el.20 Ekkor az értékesítés fordított adózás alá esik.21
Amennyiben a társasház egyébként nem áfa-alany, de 2 naptári éven belül háromnál több ingatlanrészt értékesít, vizsgálni kell, hogy nem valósul-e meg sorozatjellegű értékesítés. Az Áfa tv. 6. § (4) bekezdés b) pontja értelmében ugyanis gazdasági tevékenység és adóalanyiságot eredményez az is, ha egyébként nem adóalanyi minőségben eljáró személy, szervezet beépített ingatlant (ingatlanrészt) és ehhez tartozó földrészletet sorozat jelleggel értékesít, feltéve, hogy annak első rendeltetésszerű használatbavétele még nem történt meg, vagy első rendeltetésszerű használatbavétele megtörtént, de az arra jogosító hatósági engedély jogerőre emelkedése és az értékesítés között még nem telt el 2 év. Az Áfa tv. 259. § 18. pontja pedig kimondja, hogy az Áfa tv. alkalmazásában sorozat jellegnek minősül, ha 2 naptári éven belül negyedik vagy további építési telket (telekrészt) és/vagy beépítés alatt álló, illetőleg beépített új ingatlant értékesítenek, valamint a rá következő 3 naptári éven belül további építési telket (telekrészt) és/vagy beépítés alatt álló, illetőleg beépített új ingatlant értékesítenek azzal, hogy ha olyan építési telket (telekrészt) és/vagy beépítés alatt álló, illetőleg beépített új ingatlant értékesítenek, amely tulajdon kisajátításának tárgyát képezi, vagy amelynek szerzése az értékesítőnél – az illetékről szóló törvény alapján – öröklési illeték tárgyát képezte, az az előzőekben említett darabszámba beleszámít ugyan, de önmagában nem minősül sorozat jellegűnek.
A fentiek alapján jelentősége van annak, hogy az értékesített ingatlanok önálló ingatlannak minősülnek-e: pl. lakások, tetőtéri helyiségek vagy pincerészek értékesítése esetén önálló albetétekről van-e szó, vagy pedig az ingatlan-nyilvántartásban egy egységet alkotnak a helyiségek. Ha önálló albetéteket értékesít a társasház, előfordulhat, hogy sorozatértékesítést valósít meg, míg ha az értékesített ingatlanrészek jogilag egy egységet alkotnak, az értékesítésük is egy értékesítésnek fog számítani.
Járulékfizetési kötelezettség
A társasház által foglalkoztatott, biztosítottnak minősülő magánszemélyt22 a járulékalapot képező jövedelme után23 járulékfizetési kötelezettség terheli, főszabály szerint 10 százalék nyugdíjjárulék és 8,5 százalék egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék (amiből a természetbeni egészségbiztosítási járulék mértéke 4, a pénzbeli egészségbiztosítási járuléké 3, a munkaerő-piaci járuléké 1,5 százalék) tekintetében.24 A járulékot a társasház vonja le, fizeti meg és vallja be – a ’08 jelű bevalláson – az adóhatósághoz, a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig.
Nem fizet 1,5 százalékos mértékű munkaerő-piaci járulékot
• a díjazás ellenében munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében munkát végző személy, a választott tisztségviselő,
• az a foglalkoztatott, aki saját jogú nyugdíjas vagy a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló jogszabályban meghatározott reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte.
Több biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony egyidejű fennállása esetén a járulékalap után mindegyik jogviszonyban meg kell fizetni a nyugdíjjárulékot és az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot (az előbbiekben említett kivételekkel), de a nyugdíjjárulékot csak a járulékfizetési felső határig25 kell megfizetni. A nyugdíjjárulékot a naptári év folyamán addig kell levonni, amíg a biztosított nem nyilatkozik arról, hogy a nyugdíjjárulékot a járulékfizetési felső határig megfizette.
2012-ben 2011-hez képest változást jelent, hogy amennyiben a biztosított legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonnyal rendelkezik, az egyidejűleg fennálló, biztosítási kötelezettség alapjául szolgáló további jogviszonya alapján is köteles 3 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulékot fizetni.
Szociális hozzájárulási adó
A 2012. január 1-jétől hatályos szabályozás értelmében társasház a vele adófizetési kötelezettséget eredményező jogviszonyban (pl. munkaviszony, megbízás) álló természetes személy részére juttatott, kifizetett, az Szja tv. rendelkezései szerinti adókötelezettség alá eső önálló tevékenységből származó bevételből az adóelőleg-alap számításánál figyelembe vett jövedelem, illetve a nem önálló tevékenységből származó bevételből az adóelőleg-alap számításánál figyelembe vett jövedelem – növelve a munkavállalói érdekképviseletet ellátó szervezet részére levont (befizetett) tagdíj összegével – alapján 27 százalék mértékű szociális hozzájárulási adót fizet.26 A bevallásra e körben is a ’08 jelű nyomtatvány szolgál.
A fizetendő adó a számított adó, amelyet csökkenteni lehet jogszabályban meghatározott adókedvezmények összegével, például a munkabérek értékének megőrzését célzó adókedvezménnyel.
Lényeges szabály, hogy amennyiben a társasház által megbízásos jogviszonyban foglalkoztatott magánszemély jövedelme nem éri el a minimálbér 30 százalékát és ezáltal nem válik biztosítottá, ettől függetlenül is terheli a társasházat a 27 százalékos mértékű szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettség.
Százalékos egészségügyi hozzájárulás
27 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettség terheli a társasházat a belföldi magánszemélynek juttatott,
a) összevont adóalapba tartozó jövedelemnél az adó (adóelőleg) alap számításánál figyelembe vett jövedelem,
b) külön adózó jövedelmek közül
ba) a béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyes meghatározott juttatások [Szja tv. 70. §] adóalapként meghatározott összege,
bb) a kamatkedvezményből származó jövedelem adóalapként meghatározott összege
után.27
Azt a jövedelmet, amelyet a Tbj. szabályai szerinti járulék, illetve szociális hozzájárulási adó terhel, nem kell egészségügyi hozzájárulás alapként figyelembe venni. Ezért 2012-ben már a minimálbér 30 százalékát el nem érő jövedelemmel járó megbízásból származó jövedelem sem képez eho-alapot.28
A bevallási nyomtatvány a százalékos eho tekintetében is a ’08 jelű nyomtatvány.
Lábjegyzetek
1) Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 16. § (2) bekezdése
2) Art. 17. § (6) bekezdése
3) A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) 75. §
4) Szja tv. 59-62. §-ai
5) Szja tv. 75. § (4) bekezdés
6) Szja tv. 75. § (3) bekezdés
7) Szja tv. 75. § (5) bekezdés
8) Szja tv. 29. § (3) bekezdés
9) Szja tv. 75. § (6) bekezdés
10) Áfa tv. 5. § (2) bekezdés
11) Áfa tv. 86. § (1) bekezdés l) pontja
12) Áfa tv. 88. §
13) Art. 22. § (1) bekezdés b) pontja
14) Art. 1. sz. melléklet I. fejezet B) rész 3. pontja, 2. sz. melléklet I. fejezet 2. pontja
15) Áfa tv. 257. § (2) bekezdése
16) Áfa tv. 165. § (1) bekezdés a) pontja
17) Áfa tv. 66. §
18) Áfa tv. 70. § (1) bekezdés b) pontja
19) Áfa tv. 86. § (1) bekezdés j) pontja
20) Áfa tv. 88. §
21) Áfa tv. 142. § (1) bekezdés e) pontja
22) A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.) 5. §
23) Tbj. 4. § k) pontja
24) Tbj. 19. § (2)-(3) bekezdése
25) 2012-ben napi 21.700 Ft
26) az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény 455. § (1) bekezdés a)-b) pontjai
27) Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény (Eho tv.) 3. § (1) bekezdése
28) Eho tv. 3. § (5) bekezdése